Chůze

11. března 2010 v 20:38 | [ *Sarah* ] |  Tipy & Triky


Mnoho lidí stále hledá pohybovou aktivitu, při které se nejlépe hubne a současně ji lze provozovat v domácích podmínkách. Přitom se bohužel často zapomíná na jednu z nejúčinnějších metod, kterou je chůze. Dost možná proto, že mnoha lidem přijde příliš jednoduchá a málo zábavná. Jedná se ale o základní lokomoční prostředek, tedy aktivitu, která by měla být součástí běžného života. Když si ale uvědomíme, že v posledních 30 letech došlo k jejímu výraznému úbytku v populaci a současně k významnému nárůstu počtu obézních a diabetiků, je nasnadě, že se musíme pokusit navrátit chůzi její přirozený charakter.

Vzpomínám, kolik toho nachodila moje babička, když jsem u ní býval o prázdninách: v 7 hod. pro čerstvé pečivo, v 10 hod. pro mléčné výrobky a ve 14 hod. pro čerstvé maso, pak zase limonády atd. Do toho ještě několikrát obešla náměstí, aby zjistila, co kde mají nového. Naše dnešní situace je ovšem zcela jiná: vyrazíme do typického multifunkčního supermarketu a během 1 hodiny, kdy ujdeme kolikrát sotva 300 metrů, máme nakoupeno na celý týden. Jistě si většina z nás nepřeje, abychom se vrátili do dob před 30 lety, je to jen příklad pro srovnání přirozeného pohybu. V každém případě platí, že pokud chceme úspěšně bojovat s hmotností, nemáme jinou možnost, než začít postupně navyšovat pohybovou aktivitou a tím energetický výdej.

Proč zrovna chůze?

Chůze je fyziologický pohyb, který každý z nás ovládá, a to bez jakýchkoliv pomůcek či strojů. Chůze, na rozdíl od běhu, nezatěžuje nijak dramaticky velké nosné klouby (kolenní a kyčelní), protože přenášení hmotnosti je zde plynulé. Chůze může být i zábavná, když si například pořídíte krokoměr. Asi budete překvapeni, jak málo kroků za den uděláte. Zvláště jezdíte-li do práce autem, tam použijete výtah, odpoledne dojedete nakoupit a přijíždíte pozdě večer domů. V tomto případě to budou tři až čtyři tisíce kroků. Ti z nás, jimž zaměstnání dovoluje aspoň trochu chodit, dosáhnou lehce sedmi až osmi tisíc kroků. Pak zase můžeme být překvapeni o víkendu, kdy počet kroků razantně klesá.

Kolik toho mám nachodit, abych hubnul?

Obecně doporučená doba chůze bez přestávky je 50-60 min. a takovým tempem, kdy nebudeme muset zastavovat nebo příliš zpomalovat. To bývá hlavně zpočátku problém u lidí s nízkou fyzickou kondicí, kteří nasadí v rychlém tempu a brzy odpočívají. Výhodnější je pomalejší tempo bez přestávek. K tomu se ideálně hodí např. běhátko, které se dá nastavit třeba na 3 km/hod. a budete tak chodit kontinuálně. Často tak dokážeme překonat první známky únavy, čímž v aktivitě pokračujeme. Pokud se naše výkonnost zlepšuje, ale chůze běžnou rychlostí již není účinná a rychlejší chůze je už zase nebezpečná (nad 6,5 km/hod.), je třeba korigovat zátěž nastavením stoupání, resp. chůzí v terénu do kopce. Optimální je chodit denně jednu hodinu. Pokud si nemůžete dovolit ani to, zaměřte se na postupné navyšování kroků, např. o 500-1000 za den nebo týden tak, abyste se dostali k doporučovaným 10 000 kroků denně.

Kolik energie vydám při chůzi

I když na moderních strojích údaj o spotřebě energie vždy naleznete, není na škodu si tento pojem vymezit. Spotřeba energie závisí na vašem výkonu a ten zase na rychlosti a zátěži (u běhátka zvolený sklon). Je jasné, že 100 kg člověk musí vynaložit více energie při chůzi než člověk s hmotností 60 kg. Pokud vám docházejí síly, zapojte při chůzi i horní končetiny, chůze se tak stane účinnější a energetický výdej bude vyšší. Chůzi si můžete zpestřit třeba i holemi, to už ale mluvíme o tzv. nordic walkingu (severská chůze) a o něm až někdy příště.
Sežeňte si tedy správnou sportovní obuv a oblečení, jelikož při svižné chůzi se přece jenom zapotíte (a v civilním oblečení by se vám potit nechtělo), ale hlavně si udělejte čas.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama